18 Kas 2025, Salı
  • App Store
  • Google Play
PEKY
  • En Çok Okunanlar
    Gündem

    Sağlık Durumu Konuşuluyordu: Devlet Bahçeli’den Peş Peşe Telefonlar

    Yaşam

    Müge Kahraman’ın Acı Günü: Annesini Kaybetti

    Belgesel

    Menendez Kardeşler Belgeseli Netflix’te 22,7 Milyon İzlenme ile Zirvede

    Spor

    Futbolda Transfer Çılgınlığı: Üç Büyükler Rekora Koştu

  • Video İçerikleri
    Yaşam
    Sosyal Medya Fenomeni: REYNMEN – O Gerçek Bir Yıldız.
    Video
    Efsane Geri Döndü: Çağatay Ulusoy
    Video
    Ustalarının İzinde Bir Duayen: Şevket Çoruh
    Kültür & SanatVideo
    SekizinciNota @ Ağva – Konuk: Eser Çobanoğlu 🎵
  • Yazarlarımız
    • Banu Karakaşlar
    • Seda Özel
    • Sedat Gökşan
    • Suat Özkan
    • Tuğçe Tarhan
  • Diğer
    • İletişim
    • Künye
Son Eklenenler
Google DeepMind Kasırga Davranışını Daha Hızlı Tahmin Ediyor
Prime Video’dan Netflix’e Transfer Olan Absentia İzleyiciyi İlk 10 Dakikada Yakaladı: “Gerçekten Olağanüstü”
Salman Rushdie’nin En İyi 10 Kitabı: Efsane Bir Edebiyat Yolculuğu
Bilim Kanıtladı: Üç Küp Şeker Kadar Plastik Puffinleri Öldürüyor
Louvre’a Yeni Darbe: Antik Yunan Seramiklerinin Bulunduğu Campana Galerisi Geçici Olarak Kapatıldı
Taylor Swift’i Geride Bıraktı: Rosalía, Spotify Zirvesine Oturdu
Oyuncular Sendikası Yapay Zekaya Tepkili: İnsan Emeği Öncelikli Olmalı
Çinli Bilim İnsanları Ay’ın Karanlık Yüzünden ‘Demir Pası’ Buldu
Dondurulmuş Rus Varlıkları AB’yi Krize Sürükledi: Alternatifler Pahalı, B Planı Yok
YÖK’ten Yeni Uygulama: Üniversiteyi 3 Yılda Bitirmek Mümkün Olacak
Elon Musk’ın Grokipedia Projesi Irkçı Söylemleri Meşrulaştırmakla Suçlanıyor
Menajer Gardi, Messi Transferi İçin Konuştu: “Galatasaray’a Faydalı Olur”
Neymar’ın 2026 Dünya Kupası Hayali Sürpriz Bir Şekilde Devam Ediyor
İstanbul’da Suya Aylık Zam Uygulaması 2026’da da Sürecek
İmamoğlu’nun Sosyal Medya Hesabı Erişime Engellendi: Yeni Hesaptan “Nerede Kalmıştık?” Mesajı
Dudak Uçuklatan Fiyat Etiketi: Atalanta’dan Ademola Lookman Kararı
İki Hafta Sonra Geri Adım: Karadağ, Türk Vatandaşlarına Vize Zorunluluğunu Kaldırıyor
TBMM’de Bir İlk: Kürtçe Kelimeler Değiştirilmeden Kaydedildi
Hasan Can Kaya Özür Diledi: “İçeriklerimizi Daha Dikkatli Değerlendireceğiz”
  • Gündem
  • Spor
  • Dünya
  • Teknoloji
  • Sinema
  • Dizi
  • Magazin
  • Bilim
  • Kültür & Sanat
  • Ekonomi
  • Yaşam
  • Müzik
  • Sağlık
  • Türkiye
  • Genel
  • Hayat Tarzı
BüyüteçAa
PEKYPEKY
  • Yaşam
  • Spor
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
Arama
  • Menüler
    • Yaşam
    • Spor
    • Gündem
    • Magazin
    • Kültür & Sanat
    • Dünya
    • Türkiye
    • Hayat Tarzı
    • Konuk Yazarlar
    • Teknoloji
  • Bağlantılar
    • Kullanım Koşulları
    • Hizmet Şartları
    • Çerez Politikası
    • İletişim
    • Künye
    • Site Haritası
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
© 2024 PEKY Medya
Kültür & Sanat

Yavaş Sinemanın Ustası Weerasethakul’dan Işığın Poetikası

Derin Soysal
Son Güncelleme 26/08/2025 - 23:11
Yazan Derin Soysal
Paylaş

Cannes ödüllü Taylandlı yönetmen Apichatpong Weerasethakul, sinema ve çağdaş sanatın sınırlarını zorlayan işleriyle tanınıyor. Çocukluk yıllarında karanlık bir odada el feneriyle oynarken keşfettiği ışık-gölge büyüsü, bugün hâlâ sanatının merkezinde yer alıyor. Sydney’deki Museum of Contemporary Art (MCA) için özel olarak hazırladığı yeni çalışması, sanatçının üç on yıla yayılan yaratıcı yolculuğunun doruk noktalarından biri olarak değerlendiriliyor.

Başlıklar
  • Işığın Çocukluk Merakıyla Başlayan Yolculuk
  • Yeni Yerleştirme: “Güneşle Konuşma (Afterimage)”
  • Sinema ve Sanat Arasında
  • Anılar, Mağaralar ve Işığın Poetikası
  • İzleyiciye Özgürlük
  • Modern Bir Mağarada Işığın Büyüsü

Işığın Çocukluk Merakıyla Başlayan Yolculuk

Weerasethakul, “Diğer çocuklar oyuncaklarla oynarken bana sadece bir fener yetiyordu. Işığın duvara yansıması bana özgürlüğü ve merakı hissettiriyordu” diyor. Bu ilkel merak, onu sinemaya yönelten en büyük motivasyon oldu.

Yönetmenin filmografisinde, 2004 yapımı Tropical Malady’nin konuşan hayvanları, 2010’da Altın Palmiye kazandığı Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives’ın hayaletleri ve insan-yayın balığı ilişkisi, ya da son filmi Memoria’daki (2021) Kolombiya ormanlarından yükselen uzay gemisi gibi unutulmaz imgeler bulunuyor.

Bu imgelerin en dikkat çekici yanı, yönetmenin onları olağan hayat sahneleriyle aynı yalınlıkla aktarması. Weerasethakul için fantastik olan, gündelik hayatın sıradan bir parçası gibi sunuluyor.

Yeni Yerleştirme: “Güneşle Konuşma (Afterimage)”

Sanatçının Sydney MCA’daki yeni yerleştirmesi A Conversation with the Sun (Afterimage), geniş bir karanlık galeride izleyiciyi adeta rüya ile gerçek arasına davet ediyor.

  • Ekranda günlük yaşamdan alınmış rastgele görüntüler – palmiye yaprakları, bir liman manzarası, sanatçının dostları, hatta Tilda Swinton – akıyor.
  • Beyaz bir kumaş perdesi, ekranın önünde ağır ağır hareket ederek yansımaları bozuyor, ışık huzmelerine dikkat çekiyor.
  • Ortaya çıkan his, “parçalanmış anılarda yüzmek” ya da rüya parçaları arasında dolaşmak gibi tanımlanıyor.

Küratör Jane Devery, bu etkiyi “İnsanın doğa karşısında hissettiği yüce duyguyu sanat yoluyla yeniden yaşamak” olarak açıklıyor.

Sinema ve Sanat Arasında

Weerasethakul, genellikle “yavaş sinema” akımıyla ilişkilendiriliyor. Sabırlı izleyiciye hitap eden uzun planları, loş mekânları ve meditatif atmosferiyle izleyiciden aktif bir dikkat talep ediyor.

Kendi sözleriyle: “Klasik sinema gibi kendinizi kaybetmenizi istemiyorum. İzleyicinin yanı başında oturan diğer insanları da fark etmesini, birlikte bir mağarada olduğumuzu hatırlamasını istiyorum. Modern bir mağara.”

Bu yaklaşım, sanatçının sinemada karşılaştığı Tayland sansür kurulu engellerine de alternatif bir özgürlük alanı yaratıyor. Görsel sanat, ona daha kişisel ve deneysel olma şansı veriyor.

Anılar, Mağaralar ve Işığın Poetikası

Yerleştirme, sanatçının on yılı aşkın süredir tuttuğu video günlüklerinden besleniyor. Düşük çözünürlüklü küçük bir kamerayla çektiği görüntüler, çoğu zaman fazla ışık nedeniyle bozuluyor ya da grenli bir dokuya dönüşüyor.

Buna, işbirlikçileri Rueangrith Suntisuk ve Pornpan Arayaveerasid’in Endonezya mağaralarında çektiği görüntüler eklenmiş. Bu mağaralar, insanlığın ilk hikâye anlatma mekânlarını, duvar resimlerini ve ateş çevresindeki mitleri simgeliyor.

İzleyiciye Özgürlük

Yerleştirmenin en çarpıcı yönü, izleyiciye bıraktığı hareket alanı. Perdenin arkasında dolaşabilir, görüntülerin içine girip çıkabilir ya da sadece yere oturup zamanın akışına tanıklık edebilirsiniz.

Weerasethakul’un vurguladığı gibi: “Bu işi izlemek için uzun zaman ayırın. Çünkü aynı sahne bir daha asla aynı olmayacak.”

Modern Bir Mağarada Işığın Büyüsü

Apichatpong Weerasethakul’un Sydney MCA için özel olarak tasarladığı Afterimage, sanatçının sinema ile görsel sanat arasındaki sınırları kaldıran poetikasını bir kez daha gözler önüne seriyor. İzleyiciye kendi anılarıyla yüzleşme fırsatı sunan bu yerleştirme, ışığın ve gölgenin insan üzerindeki ilkel ama yüce etkisini hatırlatıyor.

KELİME BULUTU:AfterimageApichatpong WeerasethakulSydney MCAvideo yerleştirme
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email Copy Link
Önceki Yazı Street Fighter Filminde Noah Centineo’ı Tanımak Zor: İlk Fotoğraf Geldi
Sonraki Yazı Mücahit Birinci İfadesinin Ardından Adli Kontrolle Serbest Bırakıldı
- Reklam -

Bize Destek Olun!

Özgür içerik üreticilerini Instagram Abonelik veya Patreon üzerinden desteklemek için harekete geçin! Sitemiz yayınladığımız bütün içeriklere anlık olarak Telegram kanalımızdan ulaşabilirsiniz. Yapacağınız her katkı bizim için büyük bir anlam taşıyor. Desteğinizle birlikte daha da güçlü olacağız. Yanımızda olun, birlikte büyüyelim!
InstagramTakip Et
PatreonTakip Et
TelegramTakip Et

Sosyal Medyada Biz!

Sosyal medya hesaplarımızdan bizi takip edebilir, günlük paylaşımlarımızı izleyebilirsiniz.
FacebookBeğen
XTakip Et
InstagramTakip Et
YoutubeSubscribe
  • Kelime Bulutlarımız:
  • Ekrem İmamoğlu
  • Netflix
  • Galatasaray
  • donald trump
  • Fenerbahçe
  • Özgür Özel
  • yapay zeka
  • Sosyal Medya
  • elon musk
  • Victor Osimhen

Ayrıca Beğenebilirsiniz

Kültür & Sanat

‘Ayçiçekleri’ne Domates Çorbası Saldırısı: Eylemcilere Hapis Cezası

Yazan Burak Şanlı
SinemaKültür & Sanat

Cannes Ödüllü Cevher’in Yönetmeni Camerimage’e Rest Çekti

Yazan Derin Soysal
Kültür & Sanat

Bridgerton’un Büyülü Dünyası Gerçek Oluyor: Castle Howard’da Konaklama Fırsatı

Yazan Derin Soysal
Kültür & Sanat

Louvre Müzesi 40 Yıl Sonra Yenileniyor: Mona Lisa İçin Özel Oda Açılacak

Yazan Ayşegül Kırım
PEKY
Instagram X-twitter Facebook-f Youtube

Hakkımızda


Her saniye karşınıza çıkan, sözde “farklı” olduğunu iddia eden ancak inatla sürüden ayrılmayı reddedenlerden biri değiliz! Kendi sürüsünü yaratan, ezberleri bozan, ruhunu bir meydan muharebesi alanına asla çevirmeyen; yenilikçi, özgür, eğlenceli, yaratıcı, farklı, tek pencereli bakış açılarına karşı duran bir platformuz. Bol güneşli, gökkuşağı sinmiş bulutlara sarılı gökyüzüne inanan… Pek keyifli bir Medya ve Eğlence içerik platformuyuz.

Kategoriler
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
  • Teknoloji
Bağlantılar
  • Künye
  • Çerez Politikası
  • Kullanım Koşulları
  • Hizmet Şartları

© PEKY Medya. 2025
sekizpiksel

DMCA.com Protection Status

PEKY, sekizpiksel’in resmi markasıdır.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?