İtalyan kavramsal sanatın provokatör ismi Maurizio Cattelan, altın panelleri pompalı tüfekle deldiği yeni çalışmalarıyla Londra’da gündemde.
Tanınmış sanatçı Maurizio Cattelan, kariyeri boyunca sanat dünyasını sarsan sıra dışı projelere imza attı. Duvara bantladığı muz, Papa heykeline düşürdüğü göktaşı ve Blenheim Sarayı’na yerleştirip sonrasında çalınan altın tuvalet derken şimdi de sanatını silah gücüyle şekillendiriyor. Cattelan, Londra’daki Gagosian galerisinde açılan yeni sergisinde 24 ayar altın kaplamalı çelik panelleri 12 kalibrelik pompalı tüfekle delerek dikkatleri bir kez daha üzerine çekti.
Sanatın İçinden Şiddeti Geçiriyor
Cattelan, “Uzun süredir kurşunlarla bir şey yapmak istiyordum. Bu, bir takıntıya dönüşmüştü,” diyerek yeni işlerinin arka planını anlattı. 1990’larda seyirciler önünde kurşun geçirmez cam arkasında kendisine ateş edilmesini planlayan sanatçı, bu fikrin delilik olduğunu kabul etse de, şimdi o enerjiyi altın panellere yöneltiyor.
Her biri kurşunlarla delinmiş paneller, ilk bakışta lüksün ve görkemin simgesi gibi görünse de, aslında altınla bezeli bir toplumun içindeki şiddetin simgesi olarak karşımıza çıkıyor. Cattelan, bu işiyle hem zenginlik kültünü hem de silah şiddetini sorguluyor.

Amerika’yı Altın Klozetle Eleştirmişti
Cattelan’ın daha önce büyük ses getiren projelerinden biri de altından yapılmış ve çalışır durumda olan klozetti. “America” adını verdiği bu eser, 2019’da Blenheim Sarayı’nda sergilenmişti. Gösterişli tuvalet, kısa sürede çalındı ve iki kişi hırsızlıktan hüküm giydi. Ancak bu işin amacı belliydi: aşırı tüketim, otoriterlik ve zenginliğe duyulan saplantıyı hicvetmek.

Mizah, Eleştiri ve Provokasyon Bir Arada
Sanatçının 2019’da Miami’deki bir sanat fuarında duvara bantladığı muz olan “Comedian” eseri ise 120.000 dolara satıldı ve sanat piyasasının absürtlüğünü bir kez daha gözler önüne serdi. Cattelan bu projeyle “ne kadar ileri gidebileceğini” test etmek istediğini söylüyor. Muzun 2024’te kripto milyarderi Justin Sun tarafından 5.2 milyon dolara alınıp sahnede yenmesi ise eserin hiciv boyutunu daha da görünür kıldı.
Şiddetle Estetik Arasında
Cattelan’ın pompalı tüfekle delinmiş panelleri New York’taki bir sergide AR-15’lerle delinmiş dev duvar panellerine dönüştü. Sanatçının ifadesiyle “bir panel sanat eseri olabilir ama tüm duvar bir infaz sahnesine dönüşür”. Londra’daki sergide ise altın paneller “yaratım ve dönüşüm metaforu” olarak sunuluyor.
Sanat Dünyasının Sınırlarında
Cattelan’ın sanat anlayışı hep çok anlamlılığa dayalı. Eserleri hem şiddeti, hem toplumsal yozlaşmayı hem de sanat piyasasındaki çelişkileri hicvediyor. Ancak sanatçının kendisi, sanatın tek başına bir rejime karşı koyma gücü olmadığını itiraf ediyor: “Sanat rejimlere karşı duramaz ama insanlar durabilir.”
Maurizio Cattelan’ın “Bones” sergisi, 24 Mayıs’a kadar Londra Gagosian Davies Street Galerisi’nde ziyaret edilebilir.