28 Eki 2025, Salı
  • App Store
  • Google Play
PEKY
  • En Çok Okunanlar
    Sinema

    Tarantino ve Fincher Ortaklığında Yeni Netflix Filmi: Brad Pitt Yeniden Cliff Booth Rolünde

    Teknoloji

    Hollywood Patladı: Disney ve Universal’den Yapay Zekâ Devi Midjourney’e Telif Bombası

    Sağlık

    Marburg Virüsü Nedir ve Ne Kadar Tehlikeli?

    Bilim

    Vatandaş Bilimciler İngiltere’de Nadir Pembe Ve Mor Mantar Türlerini Keşfetti

  • Video İçerikleri
    Yaşam
    Sosyal Medya Fenomeni: REYNMEN – O Gerçek Bir Yıldız.
    Video
    Efsane Geri Döndü: Çağatay Ulusoy
    Video
    Ustalarının İzinde Bir Duayen: Şevket Çoruh
    Kültür & SanatVideo
    SekizinciNota @ Ağva – Konuk: Eser Çobanoğlu 🎵
  • Yazarlarımız
    • Banu Karakaşlar
    • Seda Özel
    • Sedat Gökşan
    • Suat Özkan
    • Tuğçe Tarhan
  • Diğer
    • İletişim
    • Künye
Son Eklenenler
Anthony Bourdain’in Okur Kitabı: Huzursuz Bir Zihnin Haritası
Kök Hücrelerden Endometriozise: Kadın Bedeninde Devrim
Minguzzi Ailesini Tehdit Eden Sanığa 13 Yıla Kadar Hapis Talebi
Analistler Uyardı: Sam Altman Küresel Ekonomiyi Sarsacak Güce Ulaştı
Trump’la MAGA Şapkalı Oyun Japonya’ya 550 Milyar Dolarlık Fatura Getirdi
İmamoğlu: “Boş Verin Casusluk Zırvasını”
İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı’ndan Bahis Skandalına İlişkin Açıklama: Soruşturma Derinleştirilecek
Juventus’ta Igor Tudor Defteri Kapandı: Yeni Bir Sayfa Açılıyor
Wembley’den Başlayan Yeniden Doğuş: Jon Bon Jovi Turneye Hazır
16 Yıl Sonra Dönüyor: Megan Fox’un Kült Filmi Kana Susadım Yeniden
Yorgos Lanthimos, Bugonia Başarısının Ardından Sinemaya Ara Veriyor
Davutoğlu’ndan Yeşil Işık: Cumhurbaşkanlığı Yardımcılığı Teklifi Gelirse Kabul Ederim
Amerikan Futbolu Efsanesi Adrian Peterson Yasa Dışı Silah Bulundurmaktan Tutuklandı
Euphoria’da Son Günler: 3. Sezon Bitiyor, 4. Sezon Belirsiz
Shōgun, Squid Game’le Buluşuyor: 292 Samuray, 100 Milyar Yen ve Ölümcül Bir Mücadele
Memory of a Killer: 24 ve House’un Ruhunu Taşıyan Yeni Yapım
TFF Başkanı Hacıosmanoğlu: 152 Hakem Aktif Şekilde Bahis Oynuyor
Karadağ’da “Türklere Ölüm” Sloganlı Protestolar: Vize Serbestisi Askıya Alındı
TÜİK Verileri: Eylül Ayında İşsizlik Yüzde 8,6 Seviyesinde Kaldı
  • Gündem
  • Spor
  • Dünya
  • Sinema
  • Teknoloji
  • Dizi
  • Magazin
  • Bilim
  • Kültür & Sanat
  • Ekonomi
  • Yaşam
  • Müzik
  • Sağlık
  • Türkiye
  • Genel
  • Hayat Tarzı
BüyüteçAa
PEKYPEKY
  • Yaşam
  • Spor
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
Arama
  • Menüler
    • Yaşam
    • Spor
    • Gündem
    • Magazin
    • Kültür & Sanat
    • Dünya
    • Türkiye
    • Hayat Tarzı
    • Konuk Yazarlar
    • Teknoloji
  • Bağlantılar
    • Kullanım Koşulları
    • Hizmet Şartları
    • Çerez Politikası
    • İletişim
    • Künye
    • Site Haritası
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
© 2024 PEKY Medya
Teknoloji

Amazon’un Veri Merkezlerinde Su Kullanımı Krizi: Gizli Belgeler Gerçeği Ortaya Koydu

Derin Soysal
Son Güncelleme 25/10/2025 - 16:52
Yazan Derin Soysal
Paylaş

Amazon, devasa veri merkezlerinde kullandığı su miktarını kamuoyundan gizlemek için özel stratejiler geliştirdi. Guardian ve SourceMaterial tarafından ortaya çıkarılan sızdırılmış bir iç yazışma, şirketin “su verimliliği” kampanyası yürütürken bile tam şeffaflıktan kaçındığını gösteriyor.

Başlıklar
  • Gizli Belgede Şok Ayrıntılar
  • Şirketin Tepkisi: “Belge Eskimiş”
  • Gerçek Tüketim Rakamı Saklanmış
  • Bilim İnsanları: “Bu Şeffaflık Değil”
  • Su “Telafisi” mi, Muhasebe Oyunu mu?
  • Amazon’un İçinde Çatlak Sesler
  • En Büyük Etki Tarım Zincirinde
  • Güven Krizi Kapıda

Gizli Belgede Şok Ayrıntılar

Belgelerde, Amazon’un bulut bilişim kolu AWS’nin yalnızca kısmi su tüketimi rakamlarını açıklamayı planladığı ortaya çıktı. Bu rakamlar, veri merkezlerinin elektriği soğutma ve üretim aşamalarında harcadığı “ikincil su kullanımı”nı kapsamıyor. Böylece şirket, toplam su tüketimini olduğundan daha düşük gösterme yoluna gitti.

Sızdırılan nota göre, Amazon’un 2021’deki toplam su kullanımı 105 milyar galon olarak hesaplandı. Bu miktar, yaklaşık 958.000 Amerikan hanesinin yıllık tüketimine denk geliyor — yani San Francisco’dan büyük bir şehrin su ihtiyacı kadar.

Şirketin Tepkisi: “Belge Eskimiş”

Amazon sözcüsü Margaret Callahan, belgenin “eskimiş ve yanlış yönlendirici” olduğunu savundu. Ancak belge, Kasım 2022’de başlatılan “Water Positive” kampanyasından yalnızca bir ay öncesine ait. Bu kampanyada Amazon, 2030 yılına kadar “kullandığından daha fazla suyu doğaya geri kazandırma” sözü vermişti.

Belgede ise yöneticilerin “tam şeffaflığın tek yönlü bir kapı” olacağını tartıştığı, yani bir kez tüm veriler açıklandığında geri dönüşün olmayacağından endişe ettiği görülüyor. Bazı yöneticiler, kamuoyunun tepkisini önlemek için verilerin gizli tutulmasını öneriyor.

Gerçek Tüketim Rakamı Saklanmış

Amazon’un su kullanımı hesaplamalarında yalnızca “birincil kullanım” yani doğrudan veri merkezlerinde soğutma amacıyla harcanan 7.7 milyar galon dikkate alındı. Bu miktar, yaklaşık 11.600 olimpik yüzme havuzu dolusu suya eşdeğer. Şirket, 2030’a kadar bu rakamı 4.9 milyar galona indirmeyi hedefliyor.

Ancak belgede, “ikincil kullanım” dahil edildiğinde toplam tüketimin iki katına çıkacağı belirtiliyor. Yöneticiler, bu durumda kampanya bütçesinin artacağını ve “Amazon su tüketimini gizliyor” başlıklı haberlerle karşılaşabileceklerini öngörüyor.

Bilim İnsanları: “Bu Şeffaflık Değil”

Kaliforniya Üniversitesi Riverside’dan çevre mühendisliği profesörü Shaolei Ren, Amazon’un yöntemini eleştirerek, “Çevre bilimi standartlarına göre, su kullanımını hesaplarken hem birincil hem ikincil tüketim dahil edilmelidir,” dedi. Buna rağmen Amazon’un Water Positive kampanyası, hâlâ yalnızca birincil kullanımı kapsıyor.

Su “Telafisi” mi, Muhasebe Oyunu mu?

Belgelerde, AWS’nin su dengeleme projelerine (replenishment) 109 milyon dolar harcamayı planladığı, ancak bunun yarısının zaten yasal zorunluluklar veya operasyonel avantajlar için yapılacağı görülüyor. Su.org gibi kuruluşlarla işbirliği içinde yürütülen bu projeler, “su ofsetleri” olarak tanımlanıyor.

Ancak uzmanlar, bu yaklaşımın yanıltıcı olduğunu söylüyor. Alliance for Water Stewardship yöneticisi Tyler Farrow, “Ne kadar telafi ederseniz edin, kendi operasyonel ayak izinizi yok sayamazsınız. Bu nedenle ‘Water Positive’ veya ‘Water Neutral’ iddiaları yanlış yönlendirici,” ifadelerini kullandı.

Amazon’un İçinde Çatlak Sesler

Amazon’un eski su sürdürülebilirliği yöneticisi Nathan Wangusi, şirketin su kullanımını gizlemekle kalmayıp, endüstri standartlarını da manipüle ettiğini öne sürdü. Wangusi, Amazon’un çevre kuruluşlarıyla birlikte, su projelerinin etkisini daha az görünür kılan metodolojiler geliştirdiğini iddia etti.

Bu kuruluşlar — Nature Conservancy, World Resources Institute ve LimnoTech — Amazon’un herhangi bir yönlendirmede bulunmadığını belirtse de, Wangusi’ye göre “Amazon, çok zaman harcayarak su ayak izini bulanıklaştıran yöntemler yaratıyor.”

Callahan ise bu suçlamaları reddederek, “Verilerimiz, üçüncü taraflarca doğrulanan resmi su faturalarına dayanıyor. Bu standart bir uygulamadır,” dedi.

En Büyük Etki Tarım Zincirinde

Sızdırılan belgeye göre, Amazon’un dolaylı su kullanımı yani “scope 3” sınıfına giren tüketim, şirketin toplam su ayak izinin %90’ını oluşturuyor. Bu kategori, tedarik zincirindeki üretim ve inşaat süreçlerini kapsıyor. Özellikle pamuk üretimi (Amazon Fashion) ve gıda tedariki (Amazon Fresh) büyük paya sahip.

Ancak şirket, bu dolaylı su tüketimi için herhangi bir hedef belirlememeyi tercih etti. Belgede, “Bu verileri açıklamak, diğer Amazon birimlerinin de aynı standardı uygulamasını gerektirir; bu nedenle gizli tutulmalıdır,” ifadesi yer alıyor.

Güven Krizi Kapıda

Uzmanlar, Amazon’un gizlilik stratejisinin uzun vadede şirketin itibarını zedeleyebileceğini düşünüyor. Wangusi, “Gerçeği gizlemek sizi daha kârlı yapmaz, sadece daha az güvenilir kılar,” diyor.

KELİME BULUTU:AmazonSu KullanımıVeri MerkezleriWater Positive
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email Copy Link
Önceki Yazı Dijital Tahta Oyunları Gerçek Kadar Eğlenceli mi?
Sonraki Yazı Yapay Zekâ Chatbotları ‘Yağcılık’ Yapıyor: Kullanıcılara Gerçeği Değil, Duymak İstediklerini Söylüyor
- Reklam -

Bize Destek Olun!

Özgür içerik üreticilerini Instagram Abonelik veya Patreon üzerinden desteklemek için harekete geçin! Sitemiz yayınladığımız bütün içeriklere anlık olarak Telegram kanalımızdan ulaşabilirsiniz. Yapacağınız her katkı bizim için büyük bir anlam taşıyor. Desteğinizle birlikte daha da güçlü olacağız. Yanımızda olun, birlikte büyüyelim!
InstagramTakip Et
PatreonTakip Et
TelegramTakip Et

Sosyal Medyada Biz!

Sosyal medya hesaplarımızdan bizi takip edebilir, günlük paylaşımlarımızı izleyebilirsiniz.
FacebookBeğen
XTakip Et
InstagramTakip Et
YoutubeSubscribe
  • Kelime Bulutlarımız:
  • Ekrem İmamoğlu
  • Netflix
  • Galatasaray
  • donald trump
  • Fenerbahçe
  • Özgür Özel
  • yapay zeka
  • Sosyal Medya
  • elon musk
  • Real Madrid

Ayrıca Beğenebilirsiniz

Teknoloji

Nvidia’dan Çin’e Kötü Haber: H20 Sonrası Hopper Yongası Gelmeyecek

Yazan Duygu Terzioğlu
Teknoloji

Hafıza Hack’lenebilir mi? Gelecekte Anılar Manipüle Edilebilir mi?

Yazan Tulip Şahin
DünyaTeknoloji

Lübnan Saldırıları Sonrası Akıllı Telefon Güvenliği Tartışılıyor: Patlayabilir mi?

Yazan Burak Şanlı
Teknoloji

Netflix’ten Yeni Altyazı Seçeneği: Yalnızca Konuşmalar Görünecek

Yazan Ali Can Zorlu
PEKY
Instagram X-twitter Facebook-f Youtube

Hakkımızda


Her saniye karşınıza çıkan, sözde “farklı” olduğunu iddia eden ancak inatla sürüden ayrılmayı reddedenlerden biri değiliz! Kendi sürüsünü yaratan, ezberleri bozan, ruhunu bir meydan muharebesi alanına asla çevirmeyen; yenilikçi, özgür, eğlenceli, yaratıcı, farklı, tek pencereli bakış açılarına karşı duran bir platformuz. Bol güneşli, gökkuşağı sinmiş bulutlara sarılı gökyüzüne inanan… Pek keyifli bir Medya ve Eğlence içerik platformuyuz.

Kategoriler
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
  • Teknoloji
Bağlantılar
  • Künye
  • Çerez Politikası
  • Kullanım Koşulları
  • Hizmet Şartları

© PEKY Medya. 2025
sekizpiksel

DMCA.com Protection Status

PEKY, sekizpiksel’in resmi markasıdır.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?