Türkiye, sürüş deneyimini daha güvenli ve keyifli hale getirmek adına önemli bir yeniliğe imza attı. Ankara’daki Nallıhan-Beypazarı Devlet Yolu üzerinde hayata geçirilen yeni sistemle birlikte Türkiye’nin ilk melodili yolu resmi olarak kullanıma açıldı. Bu uygulama, hem sürücülerin dikkatini yolda tutmayı hem de araçları hız sınırında tutarak trafik güvenliğini artırmayı hedefliyor.
Uygulama, Japonya, Güney Kore ve Hollanda gibi ülkelerde uzun süredir başarıyla kullanılan bir sistemden esinleniyor. Ancak bu kez, Mozart’ın “Türk Marşı” Türkiye yollarında yankılanıyor.
Melodili Yol Teknolojisi Nasıl Çalışıyor?
Melodili yol sistemi, özel olarak asfalt yüzeyine yerleştirilen oluklar sayesinde işliyor. Araçların tekerlekleri bu oluklardan geçerken titreşim oluşturuyor ve bu titreşim belirli bir frekansta sese dönüşüyor. Oluşan bu ses, yolda belirli bir hızda seyreden sürücüler tarafından net bir şekilde melodi olarak duyulabiliyor.
Bu sistemin en dikkat çekici özelliği ise melodinin sadece belli bir hız aralığında duyulması. Böylece sürücüler hız sınırına uymaya teşvik edilirken, aynı zamanda monoton sürüş esnasında yaşanabilecek dikkat dağınıklıklarının da önüne geçiliyor.
Türk Marşı Eşliğinde Güvenli Sürüş
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, uygulamanın ilk etabının Nallıhan-Beypazarı Devlet Yolu’nun 21. kilometresinde, Eymir Köyü mevkiinde tamamlandığını belirtti. Yolun yakınında yer alan Nallıhan Davutoğlan Yaban Hayatı Geliştirme Sahası ile uyumlu bir mesafede konumlandırılan sistem, doğaya zarar vermeden sürüş güvenliğine katkı sağlıyor.
Bakan Uraloğlu, “Sürücüler, ortalama 100 km/saat hızla seyrettiklerinde Mozart’ın Türk Marşı’nı net biçimde duyabiliyor” açıklamasını yaparak bu teknolojinin sadece bir estetik unsur değil, aynı zamanda trafik bilinci oluşturma aracı olduğunu vurguladı.
İkinci Etap Ankara-Eskişehir Yolunda Başladı
İlk uygulamanın ardından ikinci etap çalışmaları da 17 Mayıs’ta başlatıldı. Bu kez adres, Ankara-Eskişehir Devlet Yolu’nun Sivrihisar çıkışı 37. kilometresi oldu. Kertek mevkiinde yürütülen bu çalışma da yine yerleşim alanlarından uzak bir konumda yapılıyor.
Uraloğlu, diğer ülkelerdeki örneklerde gürültü kirliliği şikayetlerinin artması nedeniyle Türkiye’de melodili yolların şehir merkezlerine yakın yerlerde tercih edilmediğini ifade etti. Bu sayede çevresel etkiler minimuma indirilmiş oluyor.
Hangi Yollara Uygulanabilir?
Melodili yol uygulamasının verimli olabilmesi için bazı teknik şartların sağlanması gerekiyor. Bakanlık, bu sistemin başarıyla çalışabilmesi adına şu kriterleri ön plana çıkarıyor:
- Yolun düz ve üstyapısının pürüzsüz olması
- Ağır taşıt trafiğinin az olduğu bölgelerin tercih edilmesi
- Trafik hacmi düşük alanlarda konumlandırılması
- Saatte ortalama 100 km hızla sürüşün mümkün olması
Bu şartlar, melodinin net biçimde duyulmasını ve sistemin uzun süreli işlevini sürdürmesini sağlıyor.
Teknoloji, Güvenlik ve Estetik Bir Arada
Melodili yollar yalnızca teknolojik bir yenilik değil, aynı zamanda sürüş alışkanlıklarına estetik bir dokunuş. Sürücülerin müzikal bir deneyim eşliğinde trafikte dikkatlerini yola vermeleri, hem yolculuk kalitesini artırıyor hem de kazaların önlenmesine katkı sağlıyor.
Türkiye’de bir ilk olan bu uygulamanın kısa sürede başka şehirlerde de hayata geçirilmesi planlanıyor. Böylece hem yol güvenliği standartları yükselmiş olacak hem de Türkiye, ulaşım teknolojilerinde yenilikçi adımlar atan ülkeler arasında yerini daha da sağlamlaştıracak.