Çocukların okula dönüşüyle birlikte sınıfta cep telefonu kullanımı yeniden gündeme geldi. Araştırmalar, çocukların telefonları sadece dikkatini dağıtmakla kalmadığını, aynı zamanda öğrenmeye odaklanmalarını da zorlaştırdığını gösteriyor. Bu nedenle birçok ülke, okullarda telefon kullanımını yasaklama yoluna gidiyor. Hollanda, Yunanistan, İtalya gibi ülkeler akıllı telefonları, akıllı saatleri ve tabletleri yasaklarken, ABD’nin 18 eyaletinde de benzer yasaklar uygulamaya konuldu. Türkiye’de de bu konuda adımlar atılıyor.
Telefonların Dikkat Dağıtıcı Etkisi
Common Sense Media‘nın araştırmasına göre, 11-17 yaş grubundaki çocuklar okul saatlerinde ortalama 43 dakika telefonlarını kullanıyor. Jonathan Haidt, çocukların akranlarıyla etkileşimde bulunmasının gelişimleri için kritik olduğunu ve telefonların bu zamanı çaldığını belirtiyor. Ayrıca, Pew Araştırma Merkezi‘nin anketine göre ABD’deki devlet lisesi öğretmenlerinin %72’si, telefonların sınıfta dikkat dağıtıcı bir faktör olduğunu söylüyor.
Akılsız Telefonlar Bir Çözüm Olabilir
Uzmanlar, telefonların zararlı etkilerini azaltmak için, çocuklara akılsız telefonlar verilmesini öneriyor. Bu telefonlar, sadece temel arama ve mesajlaşma özelliklerine sahip olduğundan, dikkat dağıtıcı unsurları minimumda tutuyor.
Sonuçlar ve Eğitim Üzerindeki Etkiler
Çocukların ders dışındaki etkinliklere daha fazla odaklanması, onların hem sosyal becerilerini geliştirmelerine hem de akademik başarılarını artırmalarına katkı sağlayacaktır. ABD’deki ACT testi sonuçları, öğrencilerin telefon kullanımının artışıyla birlikte son 30 yılın en düşük seviyesine gerilediğini gösteriyor.