İspanyol ressam Pablo Picasso’nun bir tablosu üzerine yapılan inceleme, yıllar sonra büyük bir keşif yaptı. Picasso’nun 1901 yılına ait eserlerinden birinin yüzeyinin altına gizlenmiş bir kadın portresi bulundu. Bu şaşırtıcı keşif, sanat tarihçileri tarafından yapılan bir inceleme sonucunda ortaya çıktı.
Tablonun yüzeyinin altındaki gizli portre, Picasso’nun 1901 yılında heykeltıraş arkadaşı Mateu Fernández de Soto’yu resmettiği döneme ait. Ancak bu orijinal portre, zamanla Picasso tarafından üzerine yapılan yeni çalışmalarla kaybolmuştu. 125 yıl sonra, Londra‘daki Courtauld Sanat Enstitüsü‘nün yaptığı incelemelerle, portre kızılötesi ve X-ray teknolojisi kullanılarak yeniden keşfedildi.
Portre Nasıl Ortaya Çıktı?

Courtauld Galerisi başkan yardımcısı Barnaby Wright, kullanılan kızılötesi kameraların etkisiyle, kadının portresinin bir mozaik gibi gözlerimizin önünde belirdiğini belirtti. Görüntü, orijinal portreyi parça parça ortaya çıkarırken, bu gizemli kadının kimliği hakkında hala belirsizlikler bulunuyor.
Sanat tarihçileri, bu kadının kimliğini araştırmaya devam etseler de, dönemin popüler chignon saç modeli nedeniyle, bu portreyi kimse kesin olarak tanımlayamadı. Ancak bu kadın, Picasso’nun Mavi Dönemi‘ne ait eserlerindeki diğer kadınlara benzediği için bazı uzmanlar, portreyi aynı dönemin sanatına ait kabul etti.

Kadının Kimliği Anonim Olabilir
Barnaby Wright, kadının kimliği hakkında yaptığı açıklamada, “Kadın, sonsuza kadar anonim bir model olarak kalabilir. Picasso için modellik yapmış olabilir ya da bir sevgili ya da arkadaş da olabilir” dedi. Ancak, Picasso’nun zamanla sanat tarzını değiştirmesi, bu eski portreden sonra Mavi Dönem‘e geçişini hızlandırmış olabilir.
Picasso’nun bu eseri, sanatçının dönemsel değişimlerini yansıtan bir süreç olarak önemli. Wright, Picasso’nun belki de tuvali yeniden kullanarak üç ya da dört kez aynı eseri farklı şekilde işlediğini belirtti. Bunun nedeni ise Picasso’nun malzeme temininde zorlanması, ancak bir görüntüyü dönüştürme sürecinden zevk almasıydı.
Picasso’nun Mavi Dönem ve Yeni Tarzı
Wright, Picasso’nun bu dönemde Mavi Dönem tarzına geçişini, yakın arkadaşı Carlos Casagemas’ın intiharının etkisiyle daha kasvetli renkler kullanmaya başlamasına bağladı. Bu dönemde, Picasso’nun eserlerinde daha melankolik ve karanlık bir tema işlenmişti. Röntgen görüntüleri, Picasso’nun bu eski portreyi farklı dönemlerine göre yeniden şekillendirdiğini gösterdi.
Kadının portresindeki hayalet varlık, yüzeyin altında var olan derin izlerin, yüzeydeki baskılarla nasıl etkileşimde bulunduğunu gözler önüne seriyor. Bu, bir sanatçının nasıl zamanla değişebileceğini ve aynı malzemeyi farklı bir şekilde kullanarak eserlerini dönüştürebileceğini gösteriyor.