Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in zorunlu eğitimin uzunluğu konusundaki açıklamaları, eğitim sistemine yönelik yeni bir tartışmanın fitilini ateşledi. Eğitim dernekleri ve akademisyenler, mevcut 4+4+4 eğitim sisteminin değiştirilmesi gerektiğini savunarak 4+4+3 modeline geçiş önerisini gündeme taşıdı.
Eğitim Derneklerinden Yeni Sistem Önerisi
Enderun Özgün Eğitimciler Derneği, Maarif Platformu ve Medeniyet Enstitüsü, “Türk Eğitim Sistemi ve Zorunlu Eğitimin Yansımaları” başlıklı bir çalıştay düzenleyerek, zorunlu eğitimin yeniden yapılandırılması gerektiğini savundu.
Çalıştay raporunda şu başlıca öneriler yer aldı:
- Lise zorunluluğu kaldırılmalı, eğitim süresi 4+4+3 olarak düzenlenmeli.
- Branş yönlendirmesi erkene çekilmeli, öğrenciler yeteneklerine göre daha erken sınıflarda yönlendirilmelidir.
- Meslek liselerinin itibarı artırılmalı, mühendislik eğitimine geçişin ilk adımı olarak görülmelidir.
- Üniversite eğitimi zorunlu hale gelmemeli, meslek sahibi olmak isteyen öğrenciler daha erken yaşta sanayiye ve iş gücüne kazandırılmalıdır.
- Sınıf geçme yönetmeliği gözden geçirilmeli, akademik başarının artırılması için bitirme sınavları geri getirilmelidir.
- Üniversitelerin kontenjanları, iş gücü ihtiyaçlarına göre belirlenmeli, popülist yaklaşımlardan uzak durulmalıdır.
Zorunlu Lise Eğitimi İşsizliği Artırıyor mu?
Çalıştay raporunda, üniversite mezunu işsizlerin sayısının arttığına dikkat çekilerek, zorunlu lise eğitiminin, üniversiteye gitmeyi zorunlu hale getirdiği ve bunun işsizliği artırdığı savunuldu.
Raporda yer alan bazı ifadeler:
- “Zorunlu eğitim, eğitimi bir hak olmaktan çıkarıp bir dayatma aracı haline getirmiştir.”
- “Lise eğitiminin zorunlu olması, üniversiteyi işsizliğin yeni adı haline getirdi.”
- “Meslek liseleri sadece başka bir liseye giremeyen öğrencilerin gittiği okullar olmaktan çıkarılmalıdır.”
Meslek Liselerine Yeni Model Önerisi
Raporda ayrıca meslek liselerinin mühendislik eğitimine geçişin ilk basamağı olması gerektiği vurgulandı. Sanayide ara eleman eksikliği yaşandığı belirtilerek, öğrencilerin mesleki eğitime yönlendirilmesini teşvik eden bir sistem oluşturulması gerektiği ifade edildi.
Önerilen değişiklikler:
- Meslek liselerinin müfredatı güncellenerek cazip hale getirilmeli.
- Sanayi ile iş birliği güçlendirilmeli, öğrencilere sahada deneyim kazandırılmalı.
- Mühendislik eğitimi almak isteyen öğrenciler için meslek liseleri avantajlı hale getirilmeli.
Bakanlık “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” Üzerinde Çalışıyor
Milli Eğitim Bakanlığı, son iki yıldır “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” adını verdiği geniş kapsamlı bir eğitim reformu üzerinde çalışıyor. Bu model kapsamında zorunlu eğitimin süresi, mesleki yönlendirme sistemleri ve üniversite kontenjanlarının yeniden düzenlenmesi gündemde.
Ancak, uzmanlar ve eğitimciler, sadece müfredat değişikliklerinin yeterli olmayacağını, eğitim sisteminin köklü şekilde reform edilmesi gerektiğini savunuyor.