10 Kas 2025, Pazartesi
  • App Store
  • Google Play
PEKY
  • En Çok Okunanlar
    Spor

    Carlo Ancelotti’den Arda Güler Açıklaması: “Zamana İhtiyacı Var, Herkes Bunu Anlıyor”

    Dünya

    Trump’ın Milyarder Müttefiki Ellison’lar Medya Düzenini Yeniden Kuruyor

    Bilim

    Bonobolar Konuşuyor mu? Bilim Dünyasında Tansiyonu Yükselten Araştırma

    Gündem

    Ekrem İmamoğlu Hakkında Karar Belli Oldu: Başsavcıya Tehdit Davasında 1 Yıl 8 Ay Hapis Cezası

  • Video İçerikleri
    Yaşam
    Sosyal Medya Fenomeni: REYNMEN – O Gerçek Bir Yıldız.
    Video
    Efsane Geri Döndü: Çağatay Ulusoy
    Video
    Ustalarının İzinde Bir Duayen: Şevket Çoruh
    Kültür & SanatVideo
    SekizinciNota @ Ağva – Konuk: Eser Çobanoğlu 🎵
  • Yazarlarımız
    • Banu Karakaşlar
    • Seda Özel
    • Sedat Gökşan
    • Suat Özkan
    • Tuğçe Tarhan
  • Diğer
    • İletişim
    • Künye
Son Eklenenler
Guillermo del Toro’nun ‘Frankenstein’ı Orijinal Romana Ne Kadar Yakın?
Ferdi Kadıoğlu’na İngiltere’de Yeni Ödül: Brighton, Milli Yıldızı Maçın Oyuncusu Seçti
Atatürk’ün Tabutunu 15 Yıl Sonra Açan O Kadın: Türkiye’nin İlk Kadın Profesörü Kâmile Şevki Mutlu
Sındırgı’da Üç Ayda Türkiye Ortalamasının Yüzde 60’ı Kadar Sarsıntı Kaydedildi
TOKİ Sosyal Konut Başvuruları Başladı, e-Devlet Yoğun Talep Nedeniyle Çöktü
Mahkeme Kararını Verdi: Sarkozy Bugün Cezaevinden Tahliye Edilecek
Restoranlar Online Platformlara Boykot Hazırlığında: Fiyatlar Yüzde 10 Düşebilir
beIN Sports’a Oyuncak Silahlı Baskın: Şüpheli Gözaltına Alındı
Telefonum Annemde: A House of Dynamite, Nükleer Tehditten Çok Akıllı Telefon Bağımlılığını Resmediyor
Spor Camiasından Atatürk’e Vefa: Federasyonlar ve Kulüplerden Duygusal 10 Kasım Mesajları
Futbolda Kara Hafta: Bahis Soruşturmasında 19 Şüpheliye Tutuklama Talebiyle Sevk
Saat 09.05’te Hayat Durdu: Türkiye ATATÜRK’ü Böyle Andı
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ün İzinde: Minnetle, Saygıyla, Özlemle
Dünyadaki Altınların Yüzde 99.999’u Çekirdekte Saklı: Nature’dan Çarpıcı Keşif
Sam Altman’ın Büyük Bahsi: OpenAI’ın 1.4 Trilyon Dolarlık Harcama Taahhüdü Sektörün Sınırlarını Zorluyor
İngiltere Ekonomisi Çıkmazda: Maliye Bakanı Rachel Reeves Acı Reçete Olarak ‘Yeni Vergileri’ Duyurmaya Hazırlanıyor
Apple’dan iPhone’lara Uydu Devrimi: İnternet Olmadan Navigasyon ve Multimedya Paylaşımı Geliyor
Tahran’da Su Krizi Zirvede: Hükümet Suyu Karneye Bağladı
Yapay Zeka Destekli NIMBY, İngiltere’nin Konut Planlarını Durma Noktasına Getirebilir
  • Gündem
  • Spor
  • Dünya
  • Sinema
  • Teknoloji
  • Dizi
  • Magazin
  • Bilim
  • Kültür & Sanat
  • Ekonomi
  • Yaşam
  • Müzik
  • Sağlık
  • Türkiye
  • Genel
  • Hayat Tarzı
BüyüteçAa
PEKYPEKY
  • Yaşam
  • Spor
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
Arama
  • Menüler
    • Yaşam
    • Spor
    • Gündem
    • Magazin
    • Kültür & Sanat
    • Dünya
    • Türkiye
    • Hayat Tarzı
    • Konuk Yazarlar
    • Teknoloji
  • Bağlantılar
    • Kullanım Koşulları
    • Hizmet Şartları
    • Çerez Politikası
    • İletişim
    • Künye
    • Site Haritası
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
© 2024 PEKY Medya
Sinema

Guillermo del Toro’nun ‘Frankenstein’ı Orijinal Romana Ne Kadar Yakın?

Ali Can Zorlu
Son Güncelleme 10/11/2025 - 15:35
Yazan Ali Can Zorlu
Paylaş

Yönetmen Guillermo del Toro, Mary Shelley’nin 1818 tarihli klasiği Frankenstein romanını adeta İncil‘i olarak gördüğünü her fırsatta dile getiriyor. Nihayet, Netflix’te yayınlanan film uyarlamasıyla Oscar Isaac‘in canlandırdığı Victor Frankenstein ve Jacob Elordi‘nin hayat verdiği Yaratık karakterleriyle bu vizyonunu hayata geçirdi. Ancak, del Toro, filmde Elizabeth karakterini yeniden yaratmak, Victor‘a yeni bir geçmiş vermek ve bazı karakterleri elemek gibi özgün değişiklikler yaptı. Dolayısıyla, filmin romanın özüne ne kadar sadık kaldığı büyük bir merak konusu oldu. Kaliforniya Üniversitesi’nden İngiliz Romantik dönemi uzmanı Prof. Dr. Julie Carlson, bu konudaki yakıcı soruları yanıtladı.

Başlıklar
  • Filmin İlk İzlenimleri: Yapı ve Dil Sadakati
  • Hubris Yerine Utanç: Victor’ın Yeni Travmatik Geçmişi
  • Elizabeth Karakterinin Evrimi: Bağımsızlık ve Empati
  • Toplumsal Eleştiri Yerine Yapısal Eleştiri

Filmin İlk İzlenimleri: Yapı ve Dil Sadakati

Prof. Dr. Julie Carlson, filmi ilk izlediğinde beğendiğini ve ciddi sanatçıların ciddi bir esere saygıyla yaklaştığını görmekten memnuniyet duyduğunu belirtti. Carlson’a göre, del Toro’nun uyarlaması, diğerlerinden farklı olarak Mary Shelley’nin dehasına ve kitaba duyulan gerçek bir aşkı hissettiriyor. Özellikle, film, romanın çerçeve anlatı yapısına ve hem Victor hem de Yaratık’ın kendi hikayelerini anlatma biçimine daha sadık kalmış. Ayrıca, Yaratık karakterinin zaman zaman lirik (her ne kadar kitap kadar olmasa da) bir dil kullanması ve felsefi söylemler yapmasıyla roman dilinin bir kısmını başarılı bir şekilde yakalamış.

Hubris Yerine Utanç: Victor’ın Yeni Travmatik Geçmişi

Del Toro, Victor Frankenstein‘ın geçmişine önemli eklemeler yaparak, babanın onu istismar eden bir hekim olması ve annesinin doğumda ölmesine izin vererek deney yapması gibi detaylar ekledi. Prof. Carlson, bu değişimin, hikayenin temalarını nasıl etkilediğini şöyle açıklıyor: Bu kayma, hikayeyi kibir (hubris) teması yerine daha çok utanç temasına kaydırmış. Babası tarafından derslerini öğrenemediği için dövülen Victor’ın, daha sonra Yaratık‘ı da yeterince hızlı öğrenemediği için dövmesi, bu utanç döngüsünün ilginç bir yansıması. Carlson, filmin bilgi ve güç üzerine kurulu Faustvari temalardan ziyade, utanç ve babasının itibarını aşamama gibi konulara odaklandığını düşünüyor.

Elizabeth Karakterinin Evrimi: Bağımsızlık ve Empati

Del Toro’nun en büyük özgürlük aldığı karakterlerden biri Elizabeth. Kitapta Victor’la nişanlı ve pasifken, filmde Victor’ın küçük kardeşi William ile nişanlı, daha bağımsız ve bir entomolog (böcek bilimci). Carlson, bu değişimin günümüz uyarlamalarında kaçınılmaz olduğunu düşünüyor. Kitaptaki Elizabeth’in pasifliğine kıyasla, filmdeki Elizabeth çok daha bağımsız ve bilimle ilgilenen bir karakter. Carlson, Victor‘un Elizabeth‘i “bir böcek kadar oyuncu” diye tarif ettiği satırın, filmde Elizabeth’in entomolog olmasıyla ilginç bir şekilde hayat bulduğunu belirtiyor. Ayrıca, filmdeki Elizabeth, Victor‘ın sanrısal ve kendini kandırma eğilimlerini açıkça dile getirerek onun yalanlarını ortaya çıkarıyor.

Filmin en tartışmalı noktalarından biri de Elizabeth ile Yaratık arasındaki ilişki. Kitapta intikam amacıyla Yaratık, Elizabeth‘i Victor‘ın düğün gecesi öldürürken, filmde defalarca etkileşime giriyorlar, Elizabeth ona empati gösteren tek kişi oluyor ve sonunda onu korumak için ölüyor. Carlson, bu ilişkinin romantik olup olmadığını düşündüğünde, Elizabeth’in Yaratık’la kendisinin de “tuhaf” olduğu için alt konumdaki bir figür olarak sempathi kurduğu fikrinin daha ağır bastığını belirtiyor. Ancak, ölürken “Aşk kısadır; onu seninle bulduğum için mutluyum” demesi, bu ilişkinin sınırlarını zorladığını gösteriyor. Carlson, Mary Shelley‘nin kitabındaki kadınların (anne, Elizabeth, Justine) ataerkilliğe kurban edilmesini del Toro‘nun daha hafif işlediğini düşünüyor.

Toplumsal Eleştiri Yerine Yapısal Eleştiri

Carlson, Shelley’nin romanındaki kadınlara yönelik şiddet ve ezilenlere yönelik adaletsiz muamele gibi güçlü sosyal eleştirinin filmde bir miktar hafifletildiğini düşünüyor. Del Toro’nun filmi, sosyal eleştiriden ziyade, daha çok savaş, militarizm ve kapitalizm gibi yapısal eleştirilere odaklanıyor. Kitapta, Yaratık‘a duyulan sempati, sadece görünüşü yüzünden insanların onu dışlamasıyla ilgilidir. Ancak, filmde Victor‘un Yaratık‘ı anında terk etmemesi (bir süre ebeveynlik yapması), Shelley‘nin ebeveynlik sorumluluğu ve evlatlara olan borçlar hakkındaki düşüncelerine değinse de, ezilenlerin toplumsal eleştirisi geri planda kalmış.

Carlson, del Toro’nun Yaratık‘ı insanileştirmesini ve yüz yüze iletişime daha fazla yer vermesini beğendiğini, ancak filmin sorumluluk gibi bazı temel soruları atladığını düşünüyor. Yaratık’ın kitapta olduğu gibi korkulacak bir figür olması gerektiğini, çünkü Shelley’ye göre dünyaya kontrolsüz bırakılan her şeyin korkutucu olduğunu belirtti. Sonuç olarak, del Toro’nun Frankenstein‘ı, Shelley’nin çok katmanlı metnine yakın duran, gotik bir filmdir. Carlson, filmin sadece kitaba değil, Mary Shelley‘ye ve onun ait olduğu gruba (Percy Shelley, Lord Byron) da saygı duruşunda bulunduğunu ifade etti.

KELİME BULUTU:FrankensteinGuillermo del ToroMary ShelleyOscar Isaac
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email Copy Link
Önceki Yazı Ferdi Kadıoğlu’na İngiltere’de Yeni Ödül: Brighton, Milli Yıldızı Maçın Oyuncusu Seçti
Sonraki Yazı Predator Efsanesi Geri Döndü: 38 Yıllık Serinin 9. Filmi Gişede Rekorları Altüst Etti
- Reklam -

Bize Destek Olun!

Özgür içerik üreticilerini Instagram Abonelik veya Patreon üzerinden desteklemek için harekete geçin! Sitemiz yayınladığımız bütün içeriklere anlık olarak Telegram kanalımızdan ulaşabilirsiniz. Yapacağınız her katkı bizim için büyük bir anlam taşıyor. Desteğinizle birlikte daha da güçlü olacağız. Yanımızda olun, birlikte büyüyelim!
InstagramTakip Et
PatreonTakip Et
TelegramTakip Et

Sosyal Medyada Biz!

Sosyal medya hesaplarımızdan bizi takip edebilir, günlük paylaşımlarımızı izleyebilirsiniz.
FacebookBeğen
XTakip Et
InstagramTakip Et
YoutubeSubscribe
  • Kelime Bulutlarımız:
  • Ekrem İmamoğlu
  • Netflix
  • Galatasaray
  • donald trump
  • Fenerbahçe
  • Özgür Özel
  • yapay zeka
  • Sosyal Medya
  • elon musk
  • Victor Osimhen

Ayrıca Beğenebilirsiniz

Sinema

Angelina Jolie ve Haluk Bilginer Başrollü “Maria” Filminden İlk Fragman Yayınlandı

Yazan Derin Soysal
Sinema

The White Lotus Yıldızı Aimee Lou Wood, Beatles Filminde Pattie Boyd’u Canlandıracak

Yazan Ayşegül Kırım
Sinema

Geleceğe Dönüş 40 Yaşında: Hollywood’un Asla Yeniden Çekemeyeceği “Mükemmel” Film

Yazan Naz Saydam
Sinema

Celine Song’un Tam Bana Göre Filmi 100 Milyon Dolara Ulaştı

Yazan Tulip Şahin
PEKY
Instagram X-twitter Facebook-f Youtube

Hakkımızda


Her saniye karşınıza çıkan, sözde “farklı” olduğunu iddia eden ancak inatla sürüden ayrılmayı reddedenlerden biri değiliz! Kendi sürüsünü yaratan, ezberleri bozan, ruhunu bir meydan muharebesi alanına asla çevirmeyen; yenilikçi, özgür, eğlenceli, yaratıcı, farklı, tek pencereli bakış açılarına karşı duran bir platformuz. Bol güneşli, gökkuşağı sinmiş bulutlara sarılı gökyüzüne inanan… Pek keyifli bir Medya ve Eğlence içerik platformuyuz.

Kategoriler
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
  • Teknoloji
Bağlantılar
  • Künye
  • Çerez Politikası
  • Kullanım Koşulları
  • Hizmet Şartları

© PEKY Medya. 2025
sekizpiksel

DMCA.com Protection Status

PEKY, sekizpiksel’in resmi markasıdır.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?