21 Kas 2025, Cuma
  • App Store
  • Google Play
PEKY
  • En Çok Okunanlar
    Gündem

    Milyonlarca Öğrenci Bekliyor, Meclis Suskun: Öğrenci Affı Ne Zaman Çıkacak?

    Gündem

    Survivor Finalinin Boğaziçi Üniversitesi’nde Yapılacak Olması Tepki Çekti: “Üniversitenin İtibarıyla Oynuyorlar”

    Magazin

    Sosyal Medyada Fırtına: Justin Bieber Neden Takipten Çıktı?

    MagazinSinema

    Barış Manço’nun Hayatı Beyazperdede: Efsaneyi Ekin Koç Canlandıracak

  • Video İçerikleri
    Yaşam
    Sosyal Medya Fenomeni: REYNMEN – O Gerçek Bir Yıldız.
    Video
    Efsane Geri Döndü: Çağatay Ulusoy
    Video
    Ustalarının İzinde Bir Duayen: Şevket Çoruh
    Kültür & SanatVideo
    SekizinciNota @ Ağva – Konuk: Eser Çobanoğlu 🎵
  • Yazarlarımız
    • Banu Karakaşlar
    • Seda Özel
    • Sedat Gökşan
    • Suat Özkan
    • Tuğçe Tarhan
  • Diğer
    • İletişim
    • Künye
Son Eklenenler
Anthony Joshua–Jake Paul Maçı: Paranın Cezbettiği “Sirk Dövüşü” ve Gerçek Tehlike
Guillermo del Toro’nun Frankenstein’ı ile Mary Shelley’nin Romanı Arasındaki 5 Büyük Fark
Train Dreams: Joel Edgerton Sıradan Bir Hayatı Epik Bir Hikâyeye Dönüştürüyor
Google CEO’su Pichai’den Kritik Uyarı: “Yapay Zeka Balonu Patlarsa Hiçbir Şirket Güvende Değil”
Avrupa’da Yeşil Enerjiden Şaşırtan Geri Dönüş: Enerji Devleri Yeniden Fosil Yakıtlara Yöneliyor
MI5’den Sarsıcı Uyarı: Çinli Ajanlar LinkedIn Üzerinden İngiliz Vekilleri Avlıyor
Cloudflare Hatası İnterneti Felce Uğrattı: Küresel Kesintinin Ardındaki Teknik Kırılganlık
427’ye 1 — ABD Karanlık Geçmişiyle Yüzleşiyor: Epstein Arşivi Açılacak
Marvel Evreninde Yeni Adım: Black Panther 3 Hazırlanıyor
Sneijder: “Yamal, Messi’den Daha İyi Bir Kariyere Sahip Olabilir”
Susam Beyinle Büyük İş: Bombus Arıları Kod Sinyallerini Öğrendi
Özgür Özel’den Sert Çıkış: Kara Düzeni Değiştirmenin Tek Yolu Demokratik Değişim
Bakan Hakan Fidan’dan Vize Çıkışı: “Avrupalı Modern Olduğu İçin ‘Ben Müslüman İstemiyorum’ Diyemiyor”
İstanbul Valisi Davut Gül’den Sokak Hayvanları Uyarısı: “Kediler Fare Yakalamıyor, Herkes Mama Vermesin”
Google Gemini 3 Sahneye Çıktı: Yapay Zeka Rekabetinde Dengeleri Değiştiren Hamle
Netflix’in Yeni Psikolojik Düellosu The Beast In Me İzleyiciyi Büyüledi
Adli Tıp’tan Böcek Ailesi İçin Çarpıcı Ön Rapor: “Öncelikli İhtimal Otel Kaynaklı Kimyasal Zehirlenme”
LeMan Çizeri Doğan Pehlevan Hakkında Tahliye Kararı: Beş Aylık Tutukluluk Son Buldu
Netflix’in Yeni Japon Dizisi Last Samurai Standing Zirvede: “Squid Game’den Bile İyi”
  • Gündem
  • Spor
  • Dünya
  • Teknoloji
  • Sinema
  • Dizi
  • Magazin
  • Bilim
  • Kültür & Sanat
  • Ekonomi
  • Yaşam
  • Müzik
  • Sağlık
  • Türkiye
  • Genel
  • Hayat Tarzı
BüyüteçAa
PEKYPEKY
  • Yaşam
  • Spor
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
Arama
  • Menüler
    • Yaşam
    • Spor
    • Gündem
    • Magazin
    • Kültür & Sanat
    • Dünya
    • Türkiye
    • Hayat Tarzı
    • Konuk Yazarlar
    • Teknoloji
  • Bağlantılar
    • Kullanım Koşulları
    • Hizmet Şartları
    • Çerez Politikası
    • İletişim
    • Künye
    • Site Haritası
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
© 2024 PEKY Medya
Sinema

Cannes 2025: Sinema Küreselleşmeden Vazgeçip Yerelleşiyor mu?

Naz Saydam
Son Güncelleme 23/05/2025 - 00:38
Yazan Naz Saydam
Paylaş

Cannes Film Festivali, yüzeyde küreselliğin kutlandığı bir vitrin gibi görünse de, bu yılki filmler derinlerde çok farklı bir damar yakalıyor: yerelliğe bağlılık, aidiyet ve taşralı kimliklerin yüceltilmesi. Donald Trump’ın “yabancı ülkelerde üretilen filmler”e karşı başlattığı tarifeli saldırılara rağmen, festivalin seçkisinde Amerikan karşıtı bir küreselcilik değil, kozmopolit elitlere karşı yerele yaslanma var.

Başlıklar
  • Yer değil ruh önemli: “Somewhere” filmleri yükseliyor
  • “Her yerde” çekilen filmlere Cannes’da az yer var
  • Yeni sinema hareketleri: Dogma 95 ruhu geri mi dönüyor?
  • “Film gümrükte tutulabilir mi?” sorusu: Vergi değil vizyon belirleyici olacak
  • Budapeşte her yer olabilir, ama herkes her yerde film çekemez

Yer değil ruh önemli: “Somewhere” filmleri yükseliyor

Fransız yönetmen Amélie Bonnin’in açılış filmi Partir un Jour, bu yaklaşımın en çarpıcı örneklerinden biri. Paris’te şef lokantasının açılışıyla uğraşan başkarakter Cécile’in kırsaldaki babasının sıradan bir lokantasına dönüşü, Michelin yıldızları yerine boeuf bourguignon’u, şatafatlı menüler yerine sıcacık taşra yemeklerini öne çıkarıyor. Film, büyük şehri değil, yerel olanı ve geleneksel olanı sahipleniyor.

Bu “yerli hikâyeler” eğilimi festivalin büyük kısmına yayıldı. Alman yönetmen Mascha Schilinski’nin The Sound of Falling filmi, izole bir köyde geçen trajediyi merkezine alıyor. Lynne Ramsay’nin Jennifer Lawrence’lı Die, My Love filmi de benzer bir biçimde şehirden uzak, içe dönük bir hikâyeye yaslanıyor. Fatih Akın’ın II. Dünya Savaşı sonrasındaki Kuzey Denizi adasında geçen Amrum filmi, Almanya’nın “Heimat” (vatan) kavramına dair geleneksel tanımları sorguluyor.

“Her yerde” çekilen filmlere Cannes’da az yer var

Festivaldeki az sayıda “her yer filmi” ise genellikle ticari potansiyele sahip yapımlar: Christopher McQuarrie’nin Mission: Impossible 8’i ya da Wes Anderson’un yıldızlarla dolu The Phoenician Scheme’i. Bu yapımlar, bir hikâyeye değil, bir stüdyoya ait. Yani pasaportsuz gezinen, coğrafi kimliğini yitirmiş sinema örnekleri.

Aynı durum, Die, My Love ve Kristen Stewart’ın yönetmenlik çıkışı The Chronology of Water gibi Hollywood destekli bağımsız filmlerde de geçerli. Amerika’da geçen bu hikâyeler Kanada, Letonya ve Malta gibi ülkelerde çekilmiş. Trump’ın 100% vergi tehdidi tam da bu tarz üretimlere karşı yükseltilmişti.

Yeni sinema hareketleri: Dogma 95 ruhu geri mi dönüyor?

Festivalde dikkat çeken başka bir çıkış ise İskandinav sinemacılardan geldi. Lars von Trier ve Thomas Vinterberg’in 1995’te başlattığı Dogma 95 manifestosunun tek bir kuralı korunarak yeniden hayata geçirilmesi önerildi:

“Film, anlatının geçtiği yerde çekilmelidir.”

Bu çağrı, yalnızca sanatsal bir çıkış değil, aynı zamanda sinemayı gerçek bağlama geri çağıran bir etik duruş olarak da okunabilir.

“Film gümrükte tutulabilir mi?” sorusu: Vergi değil vizyon belirleyici olacak

Trump’ın önerdiği %100 gümrük tarifeleri, pratikte hayata geçirilmesi neredeyse imkânsız bir politika olarak değerlendiriliyor. Alman yapım danışmanı Andreas Pense’e göre, “ABD, İngiltere modeli gibi cömert teşviklerle bu rekabette yer almak zorunda kalacak ama bu da muazzam bir bütçe gerektiriyor.” Örnek olarak 2022-23 döneminde İngiltere’nin Amerikan filmlerine verdiği 553 milyon sterlinlik teşvik gösteriliyor.

Budapeşte her yer olabilir, ama herkes her yerde film çekemez

Macaristan ise 2025 Cannes’ta “küresel sinemanın merkezlerinden biri olma” iddiasıyla öne çıktı. %30 vergi iadesi, ucuz ama deneyimli ekipler ve zayıf sendikal yapılar sayesinde ülke, Paris’ten Moskova’ya, Londra’dan Buenos Aires’e kadar her yeri canlandırabilecek bir sahne sunuyor. Bu yıl Budapeşte’de çekilen Amerikan yapımları arasında Cate Blanchett’lı Alpha Gang ve Emilia Clarke’lı Ponies yer alıyor.

KELİME BULUTU:Cannes 2025Donald Trump Film TarifesiKüresel Sinema PolitikasıYerellik Sineması
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email Copy Link
Avatar photo
YazanNaz Saydam
Bağlantılar:
Merhaba Ben Naz Saydam. Bu da benim profil bilgilerim.
Önceki Yazı Storm King Heykel Parkı 53 Milyon Dolarlık Dönüşümle Yeniden Doğdu: “Portatif Tuvaletten Mimari Şölene”
Sonraki Yazı Trump Yönetiminden Harvard’a Şok: Uluslararası Öğrencilerin Kaydı Durduruldu
- Reklam -

Bize Destek Olun!

Özgür içerik üreticilerini Instagram Abonelik veya Patreon üzerinden desteklemek için harekete geçin! Sitemiz yayınladığımız bütün içeriklere anlık olarak Telegram kanalımızdan ulaşabilirsiniz. Yapacağınız her katkı bizim için büyük bir anlam taşıyor. Desteğinizle birlikte daha da güçlü olacağız. Yanımızda olun, birlikte büyüyelim!
InstagramTakip Et
PatreonTakip Et
TelegramTakip Et

Sosyal Medyada Biz!

Sosyal medya hesaplarımızdan bizi takip edebilir, günlük paylaşımlarımızı izleyebilirsiniz.
FacebookBeğen
XTakip Et
InstagramTakip Et
YoutubeSubscribe
  • Kelime Bulutlarımız:
  • Ekrem İmamoğlu
  • Netflix
  • Galatasaray
  • donald trump
  • Fenerbahçe
  • Özgür Özel
  • yapay zeka
  • Sosyal Medya
  • elon musk
  • Victor Osimhen

Ayrıca Beğenebilirsiniz

Sinema

Christopher Nolan Tarih Yazdı: The Odyssey Tamamen Imax Kameralarla Çekildi

Yazan Derin Soysal
Sinema

“Senden Nefret Etmemin 10 Sebebi” Geri Dönüyor: 26 Yıl Sonra Üçlemeyle Efsane Yeniden Başlıyor

Yazan Naz Saydam
Sinema

Kimlik ve Kaderin Sınırlarını Zorlayan Film: Başka Bir Sen

Yazan Derin Soysal
Sinema

Scorsese, Sinemadan Vazgeçmiyor: Yeni Projeler Yolda

Yazan Burak Şanlı
PEKY
Instagram X-twitter Facebook-f Youtube

Hakkımızda


Her saniye karşınıza çıkan, sözde “farklı” olduğunu iddia eden ancak inatla sürüden ayrılmayı reddedenlerden biri değiliz! Kendi sürüsünü yaratan, ezberleri bozan, ruhunu bir meydan muharebesi alanına asla çevirmeyen; yenilikçi, özgür, eğlenceli, yaratıcı, farklı, tek pencereli bakış açılarına karşı duran bir platformuz. Bol güneşli, gökkuşağı sinmiş bulutlara sarılı gökyüzüne inanan… Pek keyifli bir Medya ve Eğlence içerik platformuyuz.

Kategoriler
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
  • Teknoloji
Bağlantılar
  • Künye
  • Çerez Politikası
  • Kullanım Koşulları
  • Hizmet Şartları

© PEKY Medya. 2025
sekizpiksel

DMCA.com Protection Status

PEKY, sekizpiksel’in resmi markasıdır.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?