23 May 2025, Cuma
  • App Store
  • Google Play
PEKY
  • En Çok Okunanlar
    Sinema

    Nosferatu Gişe Rekoru Kırdı: 2024’ün En Çok Kazanan Korku Filmi

    Yenidoğan Çetesi: Bebek Ölümleriyle Kazanç Sağlayan Suç Örgütü ve İşbirlikçi 19 Hastane!
    Gündem

    Yenidoğan Çetesi: Bebek Ölümleriyle Kazanç Sağlayan Suç Örgütü ve İşbirlikçi 19 Hastane!

    Spor

    Beşiktaş, Gedson Fernandes’ten 20 Milyon Euro Gelir Hedefliyor

    Sinema

    Stephen King’in Korku Klasiği “Kujo” Netflix Tarafından Yeniden Çekiliyor

  • Video İçerikleri
    Yaşam
    Sosyal Medya Fenomeni: REYNMEN – O Gerçek Bir Yıldız.
    Video
    Efsane Geri Döndü: Çağatay Ulusoy
    Video
    Ustalarının İzinde Bir Duayen: Şevket Çoruh
    Kültür & SanatVideo
    SekizinciNota @ Ağva – Konuk: Eser Çobanoğlu 🎵
  • Yazarlarımız
    • Banu Karakaşlar
    • Seda Özel
    • Sedat Gökşan
    • Suat Özkan
    • Tuğçe Tarhan
  • Diğer
    • İletişim
    • Künye
Son Eklenenler
Storm King Heykel Parkı 53 Milyon Dolarlık Dönüşümle Yeniden Doğdu: “Portatif Tuvaletten Mimari Şölene”
NYT’den Korkutan Rapor: Dünya Her Dakika 18 Futbol Sahası Büyüklüğünde Ormanlık Alan Kaybediyor
Galatasaray’a Fransa’dan Kötü Haber: Osimhen Al Hilal’e Yaklaşıyor
Cumhurbaşkanlığı Başdanışmanı Oktay Saral’dan Selçuk Bayraktar’a “Mareşal” Benzetmesi
Paul Mescal Cannes Film Festivali’ni Gözyaşlarına Boğdu: Yeni Filmine 6 Dakikalık Alkış
İddia: İnan Kıraç Koç Hastanesi’nden Kaçırıldı, Vasi Heyetine Araçla Müdahale Edildi
Fransız Sinemasına Dönüş: Jodie Foster Cannes’da Zirveye Çıktı
San Diego’da Küçük Uçak Dehşeti: Mahalleye Düştü, Çok Sayıda Can Kaybı Var
İBB’ye Yeni Operasyon: Ağaç ve Peyzaj AŞ’de 7 Kişi Tutuklandı
Indiana Jones’un Gölgesinde Ezilen Film: Fountain of Youth
Real Madrid’de Bir Devrin Sonu: Luka Modric Veda Ediyor
Ali Koç’tan Aziz Yıldırım’a Nezaket Ziyareti: Fenerbahçe’de Birlik Mesajı
Netflix’te Fırtına Gibi Başladı, Eleştiri Yağmuruna Tutuldu: İzleyiciler “Kötü Etki”yi Yerle Bir Ediyor
Şikâyetini Geri Çeken Murat Aci’nin Eşi Şükriye Aci Sessizliğini Bozdu: “Oğlumun Hakkını Başkaları Almaya Kalktı!”
100 Tam Puanlı “Sırlarımız” The White Lotus ve Adolescence’la Kıyaslanıyor
Cumhurbaşkanı’na Ordudan İhraç Yetkisi Veren Madde Geri Çekildi: Torba Yasa Teklifinden Çıkarıldı
NASA’dan Yeni Keşif: Yanardağlar Patlamadan Önce Ağaçlar Yeşillenerek Uyarı Veriyor
Dişlerin Neden Hassas Olduğu Ortaya Çıktı: 465 Milyon Yıllık Evrimsel Kod Çözüldü
Yapay Zekâ Elektriği Yutuyor: Veri Merkezlerinde Rekor Tüketim
  • Gündem
  • Spor
  • Dünya
  • Sinema
  • Teknoloji
  • Dizi
  • Magazin
  • Bilim
  • Kültür & Sanat
  • Ekonomi
  • Yaşam
  • Müzik
  • Türkiye
  • Sağlık
  • Genel
  • Hayat Tarzı
BüyüteçAa
PEKYPEKY
  • Yaşam
  • Spor
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
Arama
  • Menüler
    • Yaşam
    • Spor
    • Gündem
    • Magazin
    • Kültür & Sanat
    • Dünya
    • Türkiye
    • Hayat Tarzı
    • Konuk Yazarlar
    • Teknoloji
  • Bağlantılar
    • Kullanım Koşulları
    • Hizmet Şartları
    • Çerez Politikası
    • İletişim
    • Künye
    • Site Haritası
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
© 2024 PEKY Medya
Sinema

Cannes 2025: Sinema Küreselleşmeden Vazgeçip Yerelleşiyor mu?

Naz Saydam
Son Güncelleme 23/05/2025 - 00:38
Yazan Naz Saydam
Paylaş

Cannes Film Festivali, yüzeyde küreselliğin kutlandığı bir vitrin gibi görünse de, bu yılki filmler derinlerde çok farklı bir damar yakalıyor: yerelliğe bağlılık, aidiyet ve taşralı kimliklerin yüceltilmesi. Donald Trump’ın “yabancı ülkelerde üretilen filmler”e karşı başlattığı tarifeli saldırılara rağmen, festivalin seçkisinde Amerikan karşıtı bir küreselcilik değil, kozmopolit elitlere karşı yerele yaslanma var.

Başlıklar
Yer değil ruh önemli: “Somewhere” filmleri yükseliyor“Her yerde” çekilen filmlere Cannes’da az yer varYeni sinema hareketleri: Dogma 95 ruhu geri mi dönüyor?“Film gümrükte tutulabilir mi?” sorusu: Vergi değil vizyon belirleyici olacakBudapeşte her yer olabilir, ama herkes her yerde film çekemez

Yer değil ruh önemli: “Somewhere” filmleri yükseliyor

Fransız yönetmen Amélie Bonnin’in açılış filmi Partir un Jour, bu yaklaşımın en çarpıcı örneklerinden biri. Paris’te şef lokantasının açılışıyla uğraşan başkarakter Cécile’in kırsaldaki babasının sıradan bir lokantasına dönüşü, Michelin yıldızları yerine boeuf bourguignon’u, şatafatlı menüler yerine sıcacık taşra yemeklerini öne çıkarıyor. Film, büyük şehri değil, yerel olanı ve geleneksel olanı sahipleniyor.

Bu “yerli hikâyeler” eğilimi festivalin büyük kısmına yayıldı. Alman yönetmen Mascha Schilinski’nin The Sound of Falling filmi, izole bir köyde geçen trajediyi merkezine alıyor. Lynne Ramsay’nin Jennifer Lawrence’lı Die, My Love filmi de benzer bir biçimde şehirden uzak, içe dönük bir hikâyeye yaslanıyor. Fatih Akın’ın II. Dünya Savaşı sonrasındaki Kuzey Denizi adasında geçen Amrum filmi, Almanya’nın “Heimat” (vatan) kavramına dair geleneksel tanımları sorguluyor.

“Her yerde” çekilen filmlere Cannes’da az yer var

Festivaldeki az sayıda “her yer filmi” ise genellikle ticari potansiyele sahip yapımlar: Christopher McQuarrie’nin Mission: Impossible 8’i ya da Wes Anderson’un yıldızlarla dolu The Phoenician Scheme’i. Bu yapımlar, bir hikâyeye değil, bir stüdyoya ait. Yani pasaportsuz gezinen, coğrafi kimliğini yitirmiş sinema örnekleri.

Aynı durum, Die, My Love ve Kristen Stewart’ın yönetmenlik çıkışı The Chronology of Water gibi Hollywood destekli bağımsız filmlerde de geçerli. Amerika’da geçen bu hikâyeler Kanada, Letonya ve Malta gibi ülkelerde çekilmiş. Trump’ın 100% vergi tehdidi tam da bu tarz üretimlere karşı yükseltilmişti.

Yeni sinema hareketleri: Dogma 95 ruhu geri mi dönüyor?

Festivalde dikkat çeken başka bir çıkış ise İskandinav sinemacılardan geldi. Lars von Trier ve Thomas Vinterberg’in 1995’te başlattığı Dogma 95 manifestosunun tek bir kuralı korunarak yeniden hayata geçirilmesi önerildi:

“Film, anlatının geçtiği yerde çekilmelidir.”

Bu çağrı, yalnızca sanatsal bir çıkış değil, aynı zamanda sinemayı gerçek bağlama geri çağıran bir etik duruş olarak da okunabilir.

“Film gümrükte tutulabilir mi?” sorusu: Vergi değil vizyon belirleyici olacak

Trump’ın önerdiği %100 gümrük tarifeleri, pratikte hayata geçirilmesi neredeyse imkânsız bir politika olarak değerlendiriliyor. Alman yapım danışmanı Andreas Pense’e göre, “ABD, İngiltere modeli gibi cömert teşviklerle bu rekabette yer almak zorunda kalacak ama bu da muazzam bir bütçe gerektiriyor.” Örnek olarak 2022-23 döneminde İngiltere’nin Amerikan filmlerine verdiği 553 milyon sterlinlik teşvik gösteriliyor.

Budapeşte her yer olabilir, ama herkes her yerde film çekemez

Macaristan ise 2025 Cannes’ta “küresel sinemanın merkezlerinden biri olma” iddiasıyla öne çıktı. %30 vergi iadesi, ucuz ama deneyimli ekipler ve zayıf sendikal yapılar sayesinde ülke, Paris’ten Moskova’ya, Londra’dan Buenos Aires’e kadar her yeri canlandırabilecek bir sahne sunuyor. Bu yıl Budapeşte’de çekilen Amerikan yapımları arasında Cate Blanchett’lı Alpha Gang ve Emilia Clarke’lı Ponies yer alıyor.

KELİME BULUTU:Cannes 2025Donald Trump Film TarifesiKüresel Sinema PolitikasıYerellik Sineması
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email Copy Link
Avatar photo
YazanNaz Saydam
Bağlantılar:
Merhaba Ben Naz Saydam. Bu da benim profil bilgilerim.
Önceki Yazı Storm King Heykel Parkı 53 Milyon Dolarlık Dönüşümle Yeniden Doğdu: “Portatif Tuvaletten Mimari Şölene”
Sonraki Yazı Trump Yönetiminden Harvard’a Şok: Uluslararası Öğrencilerin Kaydı Durduruldu
- Reklam -

Bize Destek Olun!

Özgür içerik üreticilerini Instagram Abonelik veya Patreon üzerinden desteklemek için harekete geçin! Sitemiz yayınladığımız bütün içeriklere anlık olarak Telegram kanalımızdan ulaşabilirsiniz. Yapacağınız her katkı bizim için büyük bir anlam taşıyor. Desteğinizle birlikte daha da güçlü olacağız. Yanımızda olun, birlikte büyüyelim!
InstagramTakip Et
PatreonTakip Et
TelegramTakip Et

Sosyal Medyada Biz!

Sosyal medya hesaplarımızdan bizi takip edebilir, günlük paylaşımlarımızı izleyebilirsiniz.
FacebookBeğen
XTakip Et
InstagramTakip Et
YoutubeSubscribe
  • Kelime Bulutlarımız:
  • Ekrem İmamoğlu
  • Netflix
  • Galatasaray
  • donald trump
  • yapay zeka
  • Fenerbahçe
  • Sosyal Medya
  • Real Madrid
  • Özgür Özel
  • Süper Lig

Ayrıca Beğenebilirsiniz

Sinema

Akademi, Oscar Verdiği Filistinli Yönetmenden Özür Diledi

Yazan Ayşegül Kırım
Sinema

Denzel Washington: “Öğrendim, Kazandım, Şimdi Geri Veriyorum”

Yazan Derin Soysal
Sinema

Kimlik ve Kaderin Sınırlarını Zorlayan Film: Başka Bir Sen

Yazan Derin Soysal
Sinema

Deadpool & Wolverine, Disney+’ta İzlenme Rekorları Kırdı

Yazan Ayşegül Kırım
PEKY
Instagram X-twitter Facebook-f Youtube

Hakkımızda


Her saniye karşınıza çıkan, sözde “farklı” olduğunu iddia eden ancak inatla sürüden ayrılmayı reddedenlerden biri değiliz! Kendi sürüsünü yaratan, ezberleri bozan, ruhunu bir meydan muharebesi alanına asla çevirmeyen; yenilikçi, özgür, eğlenceli, yaratıcı, farklı, tek pencereli bakış açılarına karşı duran bir platformuz. Bol güneşli, gökkuşağı sinmiş bulutlara sarılı gökyüzüne inanan… Pek keyifli bir Medya ve Eğlence içerik platformuyuz.

Kategoriler
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
  • Teknoloji
Bağlantılar
  • Künye
  • Çerez Politikası
  • Kullanım Koşulları
  • Hizmet Şartları

© PEKY Medya. 2024
sekizpiksel

DMCA.com Protection Status

PEKY, sekizpiksel’in resmi markasıdır.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?