8 Eyl 2025, Pazartesi
  • App Store
  • Google Play
PEKY
  • En Çok Okunanlar
    Dizi

    The Last of Us 2. Sezon Fragmanı Yayınlandı: Yeni Bölümler 2025’te Geliyor

    Gündem

    Türkiye’de Sosyal Medya İçin Yaş Sınırı Yolda: 13 Yaş Altına Erişim Yasaklanabilir

    Gündem

    “Rüşvet” ve “Bot” Gölgesinde Kritik Adım: Spotify 2026’da İstanbul’da Ofis Açacak

    Spor

    All-Star Rekoru LeBron James’in: Ancak Sakatlığı Serisini Bitirdi

  • Video İçerikleri
    Yaşam
    Sosyal Medya Fenomeni: REYNMEN – O Gerçek Bir Yıldız.
    Video
    Efsane Geri Döndü: Çağatay Ulusoy
    Video
    Ustalarının İzinde Bir Duayen: Şevket Çoruh
    Kültür & SanatVideo
    SekizinciNota @ Ağva – Konuk: Eser Çobanoğlu 🎵
  • Yazarlarımız
    • Banu Karakaşlar
    • Seda Özel
    • Sedat Gökşan
    • Suat Özkan
    • Tuğçe Tarhan
  • Diğer
    • İletişim
    • Künye
Son Eklenenler
Kadrajın Ardındaki Kadınlar: “Sözlerin Susturulduğu Yerde Sessiz Bir Direniş”
İddianame Tamamlandı: Leman Dergisi Çalışanlarına 4 Yıl 6 Aya Kadar Hapis İstemi
Türkiye’de Sanal Kumar Bağımlılığı Patladı: 5 Yılda 375 Bin Site Kapatıldı
Savcı Ercan Kayhan Cinayetinde Katil Zanlısının İfadesi: 150 Bin Alacağım Vardı
Vildan Atasever Anne Oluyor: 5 Aylık Hamile
Moda Efsanesi Giorgio Armani 91 Yaşında Hayatını Kaybetti
Arzu Sabancı: “Ayrılık Hakan ve Hande’nin Kararıdır”
Goldman Sachs Raporu: Altın 5000 Dolara Yükselebilir
Kararlar Peş Peşe Geldi: CHP’nin Ataşehir, Esenyurt ve Sarıyer İlçe Kongreleri Durduruldu
İsmail Kartal Anlaşması Doğrulanmadı, Sürpriz İsim Masada
Hakan Çalhanoğlu’ndan Inter’e Baskı: “Bonservisimi Düşürün”
Uğurcan Çakır’ın Yerine 50 Milyon Euroluk Kaleci: Dünyaca Ünlü Onana Gündemde
Politico: “Trump, Yüksek Mahkeme’yi Şantajla Baskılamaya Çalışıyor”
Mikrofon Açık Kaldı, Putin ve Şi’nin Konuşması Duyuldu: “Organ Nakliyle Ölümsüzlüğe Ulaşabiliriz”
Melek Mosso: “Çağdaş Bir Türk Kadını Olarak Yine İstediğimi Giyeceğim”
Beyindeki Karar Verme Sürecinin Haritası Çıkarıldı
12 Dev Adam 5’te 5 Yaptı: Türkiye Grubu Lider Bitirdi
Savcı Ercan Kayhan Cinayeti: “Olay Kişisel Husumetten Kaynaklandı”
37 Yıl Sonra Değişim: Vogue’da Anna Wintour’un Yerini Chloe Malle Aldı
  • Gündem
  • Spor
  • Dünya
  • Sinema
  • Teknoloji
  • Dizi
  • Magazin
  • Bilim
  • Kültür & Sanat
  • Ekonomi
  • Yaşam
  • Müzik
  • Sağlık
  • Türkiye
  • Genel
  • Hayat Tarzı
BüyüteçAa
PEKYPEKY
  • Yaşam
  • Spor
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
Arama
  • Menüler
    • Yaşam
    • Spor
    • Gündem
    • Magazin
    • Kültür & Sanat
    • Dünya
    • Türkiye
    • Hayat Tarzı
    • Konuk Yazarlar
    • Teknoloji
  • Bağlantılar
    • Kullanım Koşulları
    • Hizmet Şartları
    • Çerez Politikası
    • İletişim
    • Künye
    • Site Haritası
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!
© 2024 PEKY Medya
Kültür & Sanat

3 Bin Eser, 6 Yıl, Bir Kültür: Emily Kam Kngwarray’nin Büyüleyici Mirası

Ayşegül Kırım
Son Güncelleme 22/07/2025 - 17:59
Yazan Ayşegül Kırım
Paylaş

Avustralyalı yerli sanatçı Emily Kam Kngwarray, hayatının son yıllarında başladığı resim yolculuğuyla sadece modern sanat dünyasını değil, insanın doğayla kurduğu bağa dair tüm anlayışları da sarsıyor. Tate Modern, Londra’da açılan retrospektif sergisi, sanatçının 3.000’i aşkın eserinden oluşan olağanüstü üretimini gözler önüne seriyor.

Başlıklar
  • Sanatla Gelen Geç Yaşta Gelen Parlaklık
  • Yalnızca Tuval Değil, Toprakla Kurulan Bağ
  • Batı Sanatıyla Görsel Yakınlık, Anlamsal Uzaklık
  • Bir Hayat, Bir Direniş, Bir Hafıza
  • Görünenden Öte Bir Katman

Sanatla Gelen Geç Yaşta Gelen Parlaklık

Emily Kam Kngwarray, resim yapmaya 70 yaşında başladı. Hayatının son altı yılında 3.000’den fazla tablo üretti. Çalışmaları, yerli Anmatyerr kültürüne, törenlere, beden boyamaya ve doğayla kurulan kolektif ilişkilere dayanıyor. Fırçayla değil parmaklarla yapılan noktalar, sarmaşıklar gibi uzayan çizgiler, optik yoğunluklar, onun eserlerinde birer dil gibi işliyor. Bazen düzenli bir tören alanı gibi titiz, bazen doğaçlama bir yürüyüş gibi dağınık.

Yalnızca Tuval Değil, Toprakla Kurulan Bağ

Kngwarray, resimlerini tıpkı törenlerdeki geleneksel anlatılar gibi yere oturarak, tuvalin içine yerleşerek yapıyordu. Çünkü onun için sanat, bir kültürel aktarım biçimiydi. Ayak izleriyle çizilen yollar, toprağın altında uzanan kam bitkisinin kökleri, kadınların şarkıları, vücut boyama ritüelleri… Bunların tümü onun resimlerinde görünür değil, hissedilir halde.

Sanatçı bir keresinde şöyle demişti:

“Ben Kam’ım. Adımı aldığım bitkiyi resmediyorum. O bitkiler dere kenarlarında büyür. Ben hep bana ait olan o yeri resmediyorum. Hiç değiştirmedim.”

Batı Sanatıyla Görsel Yakınlık, Anlamsal Uzaklık

Her ne kadar Kngwarray’nin soyut çalışmaları, Batı’daki jestüel soyutlama akımını andırsa da, anlam dünyaları bambaşka. Onun için sanat; sanat tarihine değil, toprağa, kökene ve hafızaya bağlı. Adrian Searle’a göre bu benzerlik, Batılı sanat izleyicisinin onun eserlerine yaklaşmasını kolaylaştırmış olabilir ama Kngwarray’nin estetik kaygısı değil, kültürel hafızayı aktarma amacı ön plandaydı.

Bir Hayat, Bir Direniş, Bir Hafıza

1914 civarında Avustralya’nın Kuzey Bölgesi’nde doğan Kngwarray, yaşamı boyunca sömürgeciliğin etkilerini doğrudan yaşadı. Çocukken kolonistlerden kaçmayı öğrenmişti. Gençliğinde koyun çiftliklerinde mutfak işleri yaparak, çocuk bakarak, yiyecek toplayarak yaşamını sürdürdü. İngilizce bilmeyen, emeğiyle yaşayan bir kadın olarak, uzun yıllar sadece yiyecek karşılığında çalıştı. Fotoğraflarda onu bir kirpiyi yüzerken ya da bir kertenkeleyi kuyruğundan tutarken görmek mümkün.

1970’lerde toprakların yerli halka iadesiyle birlikte, Utopia bölgesindeki kadınlar için okuryazarlık ve el sanatları programları başladı. Batikle başlayan bu yaratıcı süreç, zamanla akrilik boyayla yapılan resimlere dönüştü. Kngwarray bu süreci “batikte patron” olarak yönlendirdi.

Görünenden Öte Bir Katman

Bazı eserlerinde emu kuşlarının ayak izleri, bazılarında ise kam bitkisinin dalları hissedilir. 22 parçalık uzun bir dizide, tekrar eden çizgiler beden boyama ritüellerini anımsatır. Ancak sanatçının her zaman sırları vardı. Bazı resimleri sadece “Her Şey”, “Ülkem” ya da “Yaşlı Bir Emu ve Yavruları” adını taşır.

Emily Kam Kngwarray’nin eserleri, izleyiciyi sürekli bir belirsizlikte bırakır. Yaklaştıkça uzaklaşan, tanıdık gelen ama bambaşka bir evrenden gelen işaretler gibidir. Searle’ın ifadesiyle:

“Ne kadar yaklaşırsam, o kadar geri çekiliyor. Onun sanatı, yalnızca sanat dünyasına değil, hayatın ta kendisine bağlıydı.”

KELİME BULUTU:Emily Kam Kngwarrayjestüel soyutlamaTate Modern sergisiyerli Avustralya sanatı
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Telegram Email Copy Link
Önceki Yazı Prof. Dr. Orhan Şen’den İstanbul İçin Kritik Uyarı: “Yarın Dışarı Çıkmayın”
Sonraki Yazı Okan Buruk’tan Osimhen İtirafı: “Transferde Bizzat Devredeyim”
- Reklam -

Bize Destek Olun!

Özgür içerik üreticilerini Instagram Abonelik veya Patreon üzerinden desteklemek için harekete geçin! Sitemiz yayınladığımız bütün içeriklere anlık olarak Telegram kanalımızdan ulaşabilirsiniz. Yapacağınız her katkı bizim için büyük bir anlam taşıyor. Desteğinizle birlikte daha da güçlü olacağız. Yanımızda olun, birlikte büyüyelim!
InstagramTakip Et
PatreonTakip Et
TelegramTakip Et

Sosyal Medyada Biz!

Sosyal medya hesaplarımızdan bizi takip edebilir, günlük paylaşımlarımızı izleyebilirsiniz.
FacebookBeğen
XTakip Et
InstagramTakip Et
YoutubeSubscribe
  • Kelime Bulutlarımız:
  • Ekrem İmamoğlu
  • Netflix
  • Galatasaray
  • donald trump
  • Fenerbahçe
  • Özgür Özel
  • yapay zeka
  • elon musk
  • Sosyal Medya
  • Real Madrid

Ayrıca Beğenebilirsiniz

MüzikKültür & Sanat

Netflix’te Bir Sanat Patlaması: FKA Twigs ve Bedenin Hikayesi

Yazan Tulip Şahin
Kültür & Sanat

İstanbul, Küresel Şehirler Endeksi’nde 19. Sırada

Yazan Derin Soysal
Kültür & Sanat

Andy Goldsworthy’nin “Fifty Years” Sergisi: Doğa, Yaşam, Ölüm ve Dikenli Bir Hatırlatma

Yazan Derin Soysal
Kültür & Sanat

Sanat Dünyasında Ters Yüz Edilen Kader: Gwen ve Augustus John’un Hikâyesi

Yazan Derin Soysal
PEKY
Instagram X-twitter Facebook-f Youtube

Hakkımızda


Her saniye karşınıza çıkan, sözde “farklı” olduğunu iddia eden ancak inatla sürüden ayrılmayı reddedenlerden biri değiliz! Kendi sürüsünü yaratan, ezberleri bozan, ruhunu bir meydan muharebesi alanına asla çevirmeyen; yenilikçi, özgür, eğlenceli, yaratıcı, farklı, tek pencereli bakış açılarına karşı duran bir platformuz. Bol güneşli, gökkuşağı sinmiş bulutlara sarılı gökyüzüne inanan… Pek keyifli bir Medya ve Eğlence içerik platformuyuz.

Kategoriler
  • Gündem
  • Magazin
  • Kültür & Sanat
  • Dünya
  • Teknoloji
Bağlantılar
  • Künye
  • Çerez Politikası
  • Kullanım Koşulları
  • Hizmet Şartları

© PEKY Medya. 2024
sekizpiksel

DMCA.com Protection Status

PEKY, sekizpiksel’in resmi markasıdır.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?