Britanya sanat tarihinin en önemli figürlerinden biri olan JMW Turner’ın, 17 yaşında yaptığı ve uzun süredir kayıp olduğu düşünülen bir yağlı boya tablosu 150 yıl sonra yeniden gün yüzüne çıktı. Sanatçının “The Rising Squall, Hot Wells, from St Vincent’s Rock, Bristol” adlı eseri, geçtiğimiz yıl gerçekleşen bir satıştan sonra temizlenirken altından Turner’ın orijinal imzası çıktı. Bu keşif, sanat dünyasında büyük yankı uyandırdı.
Tablo, Yanlış Sanatçıya Ait Sanılmıştı
Tablo ilk olarak bir açık artırmada, 18. yüzyıl ressamı Julius Caesar Ibbetson’un takipçilerinden biri tarafından yapılmış gibi tanıtılmış ve 600-800 sterlin arasında bir fiyata alıcı bulması beklenmişti. Ancak satışı yapan kişinin, bu fiyattan daha düşük bir rakama tabloyu aldığı düşünülüyor.
Tablo, geçtiğimiz yıl “çok kirli, sararmış ve eski vernikle kaplı” haldeyken satın alındı. Temizlik işlemleri sırasında tuvalin bir köşesindeki Turner imzası dikkat çekti. Bu da eserin gerçek değerinin fark edilmesine yol açtı. Yeni keşif, Turner’ın doğumunun 250. yılı kutlamalarının yapıldığı bir döneme denk geldiği için ayrıca sembolik bir anlam taşıyor.
Sotheby’s Müzayede Evi: “Emin Olduğumuz Kadar Emeğin Turner’a Ait Olduğuna Eminiz”
Tablonun 2 Temmuz’da Sotheby’s tarafından açık artırmaya çıkarılması planlanıyor. Bu kez öngörülen satış fiyatı 200.000-300.000 sterlin aralığında. Sotheby’s uzmanlarından Julian Gascoigne, “Bu tablonun Turner’a ait olduğuna elimizden geldiğince eminiz” açıklamasında bulundu. Tablonun otorite kabul edilen Turner uzmanları tarafından incelendiğini ve hepsinin oy birliğiyle eseri Turner’a ait olarak doğruladığını da ekledi.
Sanatçının İlk Yağlı Boya Denemelerinden
Söz konusu tablo, 1793 yılında Royal Academy’de sergilenmişti ve Turner’ın ilk kez sergilenen yağlı boya çalışması olmasıyla da öne çıkıyor. Sanatçının eskiz defteri ve suluboya çalışmaları temel alınarak hazırlanan eser, günümüzde Clifton Asma Köprüsü’nün bulunduğu bölgeden Hot Wells House’a bakış açısıyla tasvir edilmiş. Bristol’deki bu bölge, 18. yüzyılda popüler bir kaplıca ve dinlenme alanıydı.
Tablonun ilk sahibi, Turner’ın babasının berber dükkânına gelen bir müşteri olan Rahip Robert Nixon olmuştu. Nixon, Turner’ı destekleyen ve yağlı boya kullanmaya teşvik eden ilk kişilerden biriydi.
Turner’ın Tekniği: Yağlı Boyayla Suluboya Hissiyatı
Julian Gascoigne, tablonun teknik açıdan da dikkat çekici olduğunu belirtiyor: “Turner, bu çalışmada yağlı boyayı sanki suluboya gibi, ince ve şeffaf katmanlarla uygulamış. Bu, onun daha sonraki büyük eserlerinde de kullandığı özgün tekniğin temellerini gösteriyor.”
1830’lar ve 1840’larda olgunlaşan bu teknik, Turner’ın resim sanatında biçimleri ışıkta eriterek soyutlamaya yönelmesini sağlayan yöntemlerinden biri oldu. Gascoigne’e göre bu tablo, sanatçının genç yaşta ne kadar deneysel ve vizyoner olduğunu gözler önüne seriyor.
20. Yüzyılda Unutuluş: Bir Suç Zinciri
İlginçtir ki, bu eser 19. yüzyılın sonlarına doğru bir dizi yanlış sınıflandırma sonucu önce suluboya zannedildi, sonra da Turner külliyatından tamamen çıkarıldı. 1901 yılında yayımlanan ilk Turner kataloğuna bile alınmadı. Zamanla sadece “önemsiz bir erken dönem çalışma” olarak görüldü ve tamamen unutuldu.
Tablo İlk Kez 167 Yıl Sonra Sergilenecek
Yıllar sonra Turner’a ait olduğu kesinleşen “The Rising Squall, Hot Wells” adlı tablo, bu ay içinde Londra’daki Sotheby’s galerilerinde halkla buluşturulacak. Eserin böylece 167 yıl aradan sonra ilk kez kamuoyunun karşısına çıkması bekleniyor. Müzayedeyle ilgili beklenti ise oldukça yüksek.